Een winkel zonder klanten is gedoemd om failliet te gaan. Dat geldt dus ook voor webshops. Een belangrijke manier om klanten naar je webshop te trekken is door goed vindbaar te zijn in Google. Dus je moet de SEO van je webshop op orde krijgen. Maar hoe doe je dat dan? Lees door en je weet het.
Voer een zoekwoordenonderzoek uit
Om online vindbaar te worden in Google is het belangrijk dat je weet op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt en hoe vaak ze dat gemiddeld per maand doen. Met tools zoals de zoekwoordplanner van Google kun je dat achterhalen.
Wat vervolgens lastiger is, is om te bepalen of het haalbaar is om op de gevonden zoekwoorden op de eerste pagina in Google te ranken. Hiervoor moet je een concurrentieonderzoek uitvoeren. Dat is specialistisch werk en kun je het beste uitbesteden aan een online marketing bureau.
Optimaliseer categorie-en productpagina’s op zoekwoorden
Als je de zoekwoorden in kaart hebt gebracht waarop je gevonden wilt worden, kun je starten met het optimaliseren van de webshop. Als eerste stap optimaliseer je de categoriepagina’s op algemene zoekwoorden.
Dus als je een webshop in schoenen hebt, dan gaat het bijvoorbeeld om zoekwoorden zoals: sneakers, nette schoenen en sportschoenen.
Vervolgens kun je per categorie subcategorieën aanmaken. Voor de productcategorie ‘nette schoenen’ kan dat bijvoorbeeld zijn: Van Lier nette herenschoenen.
De derde laag vormen de productpagina’s, dus de pagina’s van specifieke producten binnen een subcategorie. In het geval van de nette herenschoenen kan het dan gaan om: Van Lier nette herenschoenen zwart.
Samengevat komt het erop neer dat hoe dieper je in de structuur van je webshop komt, hoe specifieker de zoekwoorden worden.
Optimaliseer de categorie- en productpagina’s door het belangrijkste zoekwoord toe te voegen aan de:
- URL
- Meta title
- Meta description
- Heading 1
- Eerste alinea en de laatste alinea
- Bestandsnaam en ALT tag van afbeeldingen
- Bestandsnaam van video’s
De andere zoekwoorden kun je in de andere alinea’s, headings en bestandsnamen van afbeeldingen verwerken.
Maak unieke productbeschrijvingen
Een echte dooddoener voor de vindbaarheid van je webshop is het gebruik van de productbeschrijvingen van je leverancier. Google hecht namelijk waarde aan unieke content. En de productbeschrijvingen van je leverancier staan niet alleen op zijn eigen webshop, maar ook op die van je concurrenten die niet beseffen dat ze de beschrijvingen uniek moeten maken.
Door unieke beschrijvingen te maken onderscheidt je je dus van de concurrentie en vergroot je de kans op goede vindbaarheid van je producten.
Zorg voor ‘schone’ URL’s
Bij veel webshops zie je lange URL’s waarin allerlei nutteloze productnummers of tags verwerkt zijn. Dat soort informatie zegt Google niks en helpt je niet om beter te ranken. Sterker nog, Google hecht waarde aan korte en duidelijke URL’s waarin alleen zoekwoorden staan waar Google iets mee kan.
Zorg dus voor een zo korte en duidelijk mogelijke URL-structuur. Is je webshop al een rommeltje wat URL’s betreft? Dan kun je ervoor kiezen om de URL’s te wijzigen.
Let dan op dat je 301 redirects aanmaakt waarmee je de oude URL naar de nieuwe URL doorverwijst. Op die manier voorkom je 404-fouten en wordt de autoriteit van de oude URL’s doorgegeven aan de nieuwe URL’s.
Maak de laadtijden zo kort mogelijk
Als er één ding is wat een webshopervaring kan verpesten, zijn het wel lange laadtijden. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat bezoekers je webshop wegklikken als ze bij iedere klik een paar seconden moeten wachten.
Maar ook voor je vindbaarheid in Google zijn de laadtijden van je webshop van groot belang. Google hecht namelijk veel waarde aan een goede gebruikerservaring. Daardoor zal een webshop die traag laat minder snel met een goede positie in Google worden beloond dan een webshop die korte laadtijden heeft.
SEO voor je webshop uitbesteden of zelf doen?
Tot zover onze SEO tips om de vindbaarheid van je webshop in Google te verbeteren. Zoals je hebt kunnen lezen zijn er nogal wat zaken waarmee je rekening moet houden. En dan hebben we nog niet eens alle aspecten besproken.
Het uitbesteden van SEO aan een online marketingbureau is dan ook zeker iets om te overwegen. Op die manier heb je meer zekerheid dat de SEO voor je webshop goed wordt uitgevoerd en kun je je kostbare tijd besteden aan het uitbouwen van je webshop. Denk bijvoorbeeld aan het uitbreiden van je assortiment, het uitwerken van communicatie-uitingen en het verbeteren van de samenwerking met leveranciers.